راه حل هایی برای وب مسترهاتدوین چشم انداز و ماموریت، نخستین گام در طراحی سایت

 

نخستین گام در طراحی سایت

برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای راه حل هایی برای وب مسترها، عنوان سلسله گزارشاتی است که سرویس دیجیتال پرتال برترین ها در بخش "کارآفرینی دیجیتالی" برای مخاطبان عزیز ارائه می کند. امروزه سایت های بسیار زیادی در اقصی نقاط جهان طراحی و راه اندازی می شود. اما بسیاری از آن ها در جذب مخاطب بالقوه و بالفعل عاجز هستند و نمیتوانند در بلند مدت، امتیاز رقابتی خود را حفظ کنند. این سلسله مطالب تلاش دارد تا با نثری روان و مصور، موضوعات کلیدی و مهمی را به مخاطبان عام و به ویژه وب مسترهای پرتال های فارسی زبان ارائه کند. این مجموعه مطالب از تجارب مختلف طراحان سایت و تئوریسین های طراحی وب دریافت شده است و مجموعه خوبی برای تئوری در طراحی سایت موفق به شمار می رود. در بخش اول، به موضوع تدوین چشم اندازه و ماموریت برای یک پرتال خوب اشاره میکنیم.

راه حل هایی برای وب مسترهاتدوین چشم انداز و ماموریت، نخستین گام در طراحی سایت

 

قبلا در گزارشی عنوان کردیم که اکنون شمار کاربران اینترنت، حدود 3 میلیارد نفر و شمار سایت های فعال بیش از 34 میلیون پرتال می باشد. هم چنین در گزارش دیگری عنوان شد که کارآفرینی دیجیتالی، یک خلاقیت فرصت آفرین است که میتواند کسب و کارهای مختلفی را برای مردمان روزگار عصر دیجیتال خلق کند. حال سوال اینجاست که این پرتال ها باید چه ویژه گی های حداقلی را داشته باشد و از چه موضوعاتی باید پیروی کند؟

 

پيش از آن که وارد مقوله مباني و راهکاري طراحي وب سايت بشويم، بايد درباره نقش و جايگاه يک پرتال اينترنتي در دنياي فناوري اطلاعات و ارتباطات امروزي، اطلاعاتي هر چند مختصر، در اختيار داشته باشيم.  اين اطلاعات به ما کمک مي کند تا درک نسبتا درست و صحيحي از اهميت يک وبگاه در فضاي اطلاعاتي امروز داشته و بتوانيم با آگاهي از اصول اوليه، در فرآيند طراحي، راه اندازي و مديريت يک پرتال موفق، در دنياي رقابتي دهکده جهاني، گام هاي استوار تري را برداريم. شما وقتي قصد داريد در يک رشته تحصيلي، درجه دکترا دريافت کنيد، نخستين پرسشی که از شما مي شود يا خودتان مطرح مي کنيد آن است که خودم و جامعه اي که در آن هستم، چه انتظار از دکتراي يک رشته تحصيلي دارد و با اين درجه عالي، به دنبال چه اهدافي خواهم بود؟

 

داشتن يا نداشتن اين مدرک تحصيلي، چه تاثيري در زندگي و سرنوشت آينده شما خواهد داشت؟ چه امکاناتي را بايد به عنوان مقدمات، فراهم کنيد و چه بازدهي را بايد در انتظار داشته باشيد؟ درباره هر کاري، چنين سوالاتي قابل تصور است. هر کاري را بايد مانند يک پروژه، تعريف  ،هدايت و مديريت کرد. پروژه فعاليتي است که يک زمان آغاز و يک زمان پايان دارد.

 

 زمان پايان برخي از کارهاي ما، مي تواند پايان عمر باشد. بنابراين هيج کاري را نمي توان تعريف کرد که براي آن، آينده اي غير قابل پيش بيني و نامشخص و مبهم، در نظر گرفت. البته پايان يک پروژه، مي تواند آغاز پروژه تعريف شده ديگري باشد. اما در واقع هر کار بزرگی که به پروژه ها و زير بخش هاي مختلف تقسيم بندي نشود، مشخص خواهد بود که طراحان آن، نگاه راهبردي و اثربخشي به توسعه فعاليت خود نداشته و انتظار شکست و عدم بازدهي مطلوب، قابل حصول است. در موضوع سايت اينترنتي نيز، بايد چينين رويکردي را در نظر داشت. بايد پروژه اي به مقوله وب سايت نگاه کرد تا در دنياي ديجيتالي شده امروزي ، موفق و موثر بود. اولين خصيصه يک پروژه، مکتوب بودن آن است. هيچ پروژه اي را نمي توان شفاهي، تدوين و تبيين و تفسير کرد.

 

همه چيز بايد مکتوب باشد. بايد شفاف باشد. بايد مستند و مستدل باشد. براي همين است که ريسک پروژه قابل تفسير است. براي همين است که بودجه بخش هاي مختلف پروژه و منابع انساني و غير انساني دخيل در آن، قابل شناسايي و ارزيابي مي باشد. بنابراين بايد تلاش کرد که به سايت و توسعه کسب و کار اينترنتي، نگاه پروژه محور داشت.

 

شايد يکي از مهم ترين رازهاي طراحي وب سايت هاي موفق، نگاه گردانندگان آن به مقوله پروژه محوري در توسعه کسب و کار ديجيتالی باشد. اکنون بر مي گرديم به مقوله اصلي اين بخش از گزارش خودمون. انتظارات از يک وب سايت اينترنتي. انتظارات زياد است، اما انتظارات اوليه کدام است و براي رسيدن به آن ها، چه بايد کرد؟ البته فارغ از کارکرد و موضوع و هدف پرتال. از يک پرتال اينترنتي چه انتظاري داريم؟

 

در واقع کدام بخش از نيازهاي شهروندان دهکده جهاني از طريق پرتال هاي اينترنتي تامين مي شود و چرا بايد تامين بشود؟ چه مواردي را يک طراح وب سايت در راه اندازي يک پايگاه در تور جهان گستر بايد در نظر داشته باشد؟ همه اين ها، بخشي از پرسش هاي مهمي است که يک سايت اينترنتي بايد به آن ها پاسخ روشن و واضح بدهد. اگر پاسخ يک وب سايت به اين قسم از سوالات، اثربخش و روشن باشد، کارايي و بازدهي پرتال افزايش خواهد يافت و مي تواند در انتظار مخاطبان بيش تر و سودآوري بهتر باشد. به طور کلي، يک پرتال اينترنتي بر اساس ماموريت و چشم اندازي که براي آن طراحي و تدوين شده است، بايد موضوعات زير را در نظر داشته باشد:

 

پرتال اينترنتي بايد در راستاي ماموريت هاي تدوين شده باشد.

 

از يک سايت اينترنتي انتظار مي رود ، داراي ماموريتي (mission)واضح و تبيين شده باشد. يعني هدف از راه اندازي و مديريت پرتال، کاملا مشخص و مستدل باشد. پايگاه يا وبلاگي که هدف خاصي را دنبال نمي کند و تنها قصد حضور در دنياي چند ده ميليوني سايت هاي اينترنتي را دارد که البته بزودي هم فراموش مي شود و گردانندگانش از ادامه مسير مبهمي که براي خود تصوير کرده اند، منصرف مي شوند.

 

بنابراين لزوم تدوين ماموريت براي سايت هاي اينترنتي با هر موضوع و کارکردي، غير قابل اجتناب است. بايد پذيرفت که فعاليت در دنياي مجازي، نيازمند تدوين ماموريت هايي است بر اساس مختصات و مولفه اي چند وجهي دنياي ديجيتالي و رسيدن به اين آگاهي، درک درستي از شرايط موجود را طلب مي کند. در واقع يک سايت اينترنتي بايد به سمت کسب اهداف خاصي راه اندازي و مديريت شود.

 

راه حل هایی برای وب مسترهاتدوین چشم انداز و ماموریت، نخستین گام در طراحی سایت

 

اگر پايگاهي است خبري، بايد بداند که کدام بخش از جامعه و چه موضوعاتي را قصد دارد اطلاع رساني و توليد محتوا کند. اگر به اين دو قضيه، يعني مخاطب و موضوع دقيق فعاليت توجه نکند و تنها رفتار عمومي و نامشخصي را در دستور کار قرار بدهد، همانند فردي است که هر ماه به دنبال يک کسب و کار در بازار ترغيب مي شود. پس از مدتي، اين فرد نمي تواند به دليل تغيير متناوب و مکرر شغل خود، جايگاه مطلوبي در بازاري که در آن فعاليت مي کند، کسب کرده و وجهه مشخصي از خود به جاي بگذارد. اين وجهه مبهم و نامشخص، آسيبي است که به بهره وري و اثربخشي فعاليت هاي اين فرد وارد مي کند و او را در بازار ، ناموفق و ورشکسته مي کند.

 

در سلسله مطالبی که در بعد اشاره می شود، نکات مخصوص به هر نوع پرتال با موضوعات گوناگون اشاره می شود. بررسي موفقيت هاي بزرگان کسب و کار، چه در دنياي سنتي و چه در دنياي آنلاين نشان مي دهد، همواره موفقيت از آن افرادي بوده است که در يک عرصه، حضوري طولاني مدت را تجربه کرده و با پذيرش سود اندک، نگاه بلند مدت به موفقيت هاي آينده دارند. کسي که قصد دارد تاجر موفق در عرصه پلاستيک شده و گردش مالي ميلياردي داشته باشد، بايد خود را در کلاس تاجران ميلياردي صنعت پلاستيک قرار دهد.

منبع:

https://www.bartarinha.ir/fa/news/198815/%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA


راز های موفقیت بايد ,پرتال ,سايت ,اينترنتي ,پروژه ,سایت ,طراحی سایت ,سايت اينترنتي ,پرتال اينترنتي ,هایی برای ,اينترنتي بايد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

کمک درسی ربات پلیس گروه، ضد تبلیغ، ضد لینک، پاکسازی گروه انجمن شعر و ادب میخانه دانلود آهنگ جدید محصولات اورگانیک گروه طراحی فدک طرح ماه اندیشان فروشگاه رزیتا